פרויקטים מיוחדים באמונה

משגיחות באמונה

נשים מנהיגות באמונה

היום השמיני

תוכנית בת מצווה

מקלט לנשים נפגעות אלימות​

קול כלה

כולנו מזדעזעים כל פעם מחדש כשאנו שומעים על רצח נוסף של אשה בידי בן זוגה. הזעזוע עמוק עוד יותר כשכל המקורבים והשכנים מעידים על כך שמדובר ב"זוג נורמטיבי" ללא כל בעיות הנראות לעין. בסופו של יום, כשמנתחים את צעדיהם האחרונים, מתגלים לעתים אותם סימנים שכן היו, אותה כתובת שכן היתה על הקיר אבל לא ידענו לקרוא אותה.

בדיוק לשם כך יזמו בתנועת אמונה בשיתוף פורום מיכל סלה את מיזם "קול כלה". בישראל, כל אישה יהודייה המבקשת להינשא מחויבת לעבור הדרכת כלה. מדובר במפגש אישי עם מדריכות כלות אשר הוכשרו לכך על ידי המועצות הדתיות או ארגונים פרטיים אחרים. לעיתים מדובר במפגש יחיד ולעתים בסדרת מפגשים, זאת על פי העדפת הכלה. מיזם "קול כלה" מטרתו להכשיר את אותן מדריכות לזיהוי סימנים ודפוסים מקדימים של אלימות (לסוגיה השונים) מצד בן זוג אלים. 

זיהוי וחשיפה של תמרורי האזהרה אצל הכלה יכולים להביא כל מדריכת כלות לכדי הצלת חיים של ממש. המיזם "קול כלה" משלב היבטים מקצועיים מתחום הערכת מסוכנות ומניעת אלימות בין בני זוג עם הכשרה פרקטית ויישום של הדברים אל תוך הדרכת הכלות עצמה. במסגרת המיזם "קול כלה", פיתחו באמונה ובפורום מיכל סלה את "נוהל אמונת מיכל" שלמעשה מכיל מספר שאלות מפתח המעידות על רמת מסוכנות של בן הזוג.

כך, אם לאחר שנים של זוגיות מתחילה להיווצר מציאות קצת יותר מורכבת, יכולה האישה לזהות האם מדובר בתהליך שעלול להוות עבורה סכנה או לא. האם מדובר ברומנטיקן חסר תקנה? או באובססיה שעלולה להדרדר לכדי אלימות? האם מדובר בדאגה אמיתית למצב הכלכלי בבית? או שמא זאת אלימות כלכלית כלפי האישה? לעתים הקו המפריד בין הסיטואציות הוא דק מאוד והידע שתעביר מדריכת הכלה עשוי לסייע רבות לזיהוי נכון של המצב ואף להוות אוזן קשבת במידה ותרצה לשוב ולהתייעץ עמה. 

ההכשרה המקצועית משלבת בין הרמה התיאורטית של התחום לעיבוד מקצועי מותאם בשטח לכל כלה וכלה. זהו המיזם הראשון בארץ הכולל הכשרות לכלל הגופים המכשירים מדריכות כלה וזאת ללא כל עלות, מתוך ראיית החשיבות בהצלת נשים רבות.

מעל 100 מדריכות כבר הוכשרו במיזם החדש על ידי מנהלות מרכזי הטיפול של תנועת אמונה בסיוע הגורמים המקצועיים בפורום מיכל סלה, כאשר השאיפה היא להמשיך להכשיר מדריכות כלות הן במועצות הדתיות, הן בגופים הפרטיים והן מדריכות כלות עצמאיות שעברו הכשרות בעבר.

לפרטים נוספים: נעמה 036179202 irgun@emunah.co.il

כלה על ההדק

משגיחות באמונה

נושא משגיחות הכשרות עלה לראשונה בעקבות בג"צ שהגישה תנועת אמונה ב2012 תוך דרישה לאפשר לנשים לקבל הכשרה מקצועית כמשגיחות כשרות ולאפשר להן להיבחן במבחן ההסמכה הרשמי של הרבנות. על אף התנגדותם הנחרצת של רבנים רבים ברבנות הראשית, זכתה תנועת אמונה בבג"צ ומאז ועד היום הוכשרו נשים רבות, נבחנו בהצלחה במבחני הרבנות וחלקן אף מועסקות בזה במשרה מלאה.

הקורס הראשון התקיים בירושלים, לאחריו שני קורסים התקיימו בתל אביב ואחד נוסף בעפולה. בימים אלה מתקיים קורס חמישי בקריית גת והיד עוד נטויה.

עו"ד ציפורת שימל, האחראית על קורסי המשגיחות באמונה מספרת כי:" יש בנו אמונה גדולה, (תרתי משמע), שלקורס הזה יש משמעות היסטורית רחבה הרבה יותר מעצם הלימוד וההכשרה. אלה הם הצעדים הראשונים להשתלבותן של עוד נשים רבות בתחום השגחת הכשרות, השתלבות שתוביל בסופה, כך אני מאמינה, לשינוי התנהלות השגחת הכשרות בארץ כולה והעלאת רמת שרותי ההשגחה באופן כללי."

יו"ר אמונה ליאורה מינקה: "כל מי שמסיימת את הקורס להכשרת משגיחות כשרות באמונה מצטרפת לשרשרת הדורות של נשים המובילות שינוי, החל מ3 האמהות   וכלה בנשות אמונה המובילות שינויים חברתיים רבים. אנחנו מייחסות חשיבות רבה למתן שירותי דת הלכתיים, מקצועיים וידידותיים לציבור. אתן אלה שתובילו את פעילות היהדות ההלכתית ומאירת הפנים. אני גאה בכל אחת ואחת מכן.

אחת הבוגרות של הקורס בעפולה, אילה כהנא יונה פרסמה על הקורס פוסט מרגש במיוחד:" היום סיימתי משו שהתחיל בעידן אחר, במציאות אחרת… אבל מבחינתי זה מסמל את הנצח.

כשהתחלתי ללמוד את הקורס ל משגיחות כשרות, עבדתי כעו״ס-מנהלת במשרה מלאה

אבא שלי היה בחיים

הפעלתי דירת נופש

וחשבתי שתהיה לי עוד תעודה ותחום להשתעשע בו.

חשבתי שאצא להשגיח בבתי מלון, אולי בבסיסי צה״ל אולי אכיר עסקי מזון של נשים ואהיה משגיחת כשרות ידידותית.

מצאתי את עצמי לומדת הלכות ״קטנוניות״ מתעסקת בפרטים הקטנים של החיים, מתכוננת למבחן הרבנות המסכם והכל היה ניראה סבבה….לכאורה…

ואז… העולם קרס לתוך עצמו.

התפטרתי מהעבודה הקבועה שלי.

אבא שלי נפטר

פרצה הקורונה

הדירה שלי ניסגרה

הקורס נעצר

המבחן נדחה למועד לא ידוע

המדינה בסגר.

כל המוכר, הידוע והבטוח נהיה הכי מעורער, הכי לא מוכר והכי לא ידוע.

אבל בבית, במטבח המשכנו לדון בהלכות ה״קטנוניות״.

נזכרתי במגבות, הבשרית והחלבית שסבתא שורי ז״ל היתה מנגבת איתן את הכלים.

את העופות שהיינו שוחטים לכפרות וסבתא חנה ז״ל היתה מכשירה, מדיחה וממליחה.

הלימוד של ההלכות האלה חיבר אותי לנצח, ל״ נֵ֣צַח יִשְׂרָאֵ֔ל״ ש״ לֹ֥א יְשַׁקֵּ֖ר״.

למסורת הזו שנשמרה בתקופות הכי קשות של עם ישראל. בארץ או בגלות.

למסורת הזו שיש לה עקרונות אבל היא חיה, מסתגלת ומתאימה את עצמה למציאות המשתנה.

לחכמה הזו בת אלפי שנים שפתוחה לדעות, רעיונות נשגבים וגבוהים אבל מחוברת חזק לקרקע המציאות ודנה בשפיר ושיליה ובזג של הענבים.

אני הכי לא האשה של ״הפרטים הקטנים״ ו כשניכנסים איתי לפינות אני יכולה להתחרפן אבל כשאני מרגישה את אלוהים שנימצא בפרטים הקטנים, אני מרגישה את החיבור לנצח ורק רוצה לתפס על הסולם שניצב ארצה וראשו מגיע לשמיים…

אז עוד שבועיים, בעז״ה, מבחן ההסמכה של הרבנות (בתפילה שלא יהיו הפתעות קורונה ) ואם אני מוצאת את אלוהים בפרטים הקטנים… אז כל אחד יכול/ה

לפרטים נוספים: נעמה 036179202 irgun@emunah.co.il

נשים מנהיגות באמונה

פרוייקט מיוחד במינו שהחל בפתח תקווה ומתפשט לערים נוספות. מדובר בפרוייקט שהחזון שלו הוא-קידום נשים דתיות לאומיות כמובילות במרחבים השונים- קהילתי, ציבורי, עסקי 

הדרך– קורסי העצמה ומתן כלים להובלה ועליית קומה כל אחת בתחומה תוך פריצת חסמים יחודיים עבורנו כמגזר ופריצת החסמים של כל אחת ממקומה היא.

בין הכלים- נושאים כגון : מיתוג אישי, נטוורקינג, קריירה כמסע, יצירתיות, חדשנות, בניית קהילות, עמידה בפני קהל, מו"מ , ניהול זמן וכו. כמו"כ גם באמצעות מודל של נשים מעוררות השראה בתחומים שונים ש" עשו את זה" במגזר וכן פעילות קבוצתית תומכת ומדרבנת.

פרויקטים שנולדו בעקבות הקורס-  מעגלי השיח ( מעגלים עם נשים אתיופיות ושאינן אתיופיות לקירוב לבבות באמצעות היכרות בין תרבויות ויצירת קשרים חברתיים ) מיזם סוגיה- מיזמים הנוגעים בסוגיות חברתיות. סרטי תדמית לאמונה וערבי חשיפה מיוחדים, שיתופי פעולה וכיו"ב.

מעל 100 נשים כבר סיימו את הקורס,שנבנה על ידי צוות היגוי של נשים מובילות דעת קהל  מקרב המגזר הדתי לאומי בפ"ת שהקמתי. הצוות אף בחר את מנחת הקורס בפתח תקווה- עו"ד עטרה קניגסברג – יועצת אסטרטגית- מגדר, עסקים וקהילה ( בהמלצת גילה שוורץ)

חלק מבוגרות הקורס התמנו לחברות הנהלת הסניף השותפות לכל המיזמים של אמונה פ"ת

אחת מהן התמנתה לחברת האסיפה הכללית של אמונה.

מספר נשים התמנו לחברות ועדות בעיריה.

כמה מהבוגרות שולבו בפעילות פוליטית מונציפלית

שתיים מבוגרות הקורס התמנו למנהלות הסניף

נשים מספרות לנו כי בעקבות הקורס קיבלו חיזוק ומוטיבציה והתקדמו במישורים השונים- קידום בעבודה, יציאה במיזמים שחששו לצאת איתם לפני הקורס, כניסה לזירה הציבורית, קבלת תפקידים מאתגרים, שינוי מעו"ד שכירה לעצמאית מצליחה ועוד..

קורסי המשך לבוגרות הקורס הראשון כבר נמצאים בהכנה בעקבות דרישת בוגרות וכן הוקם פורום בוגרות הקורסים כתמיכת נטוורקינג עבורן ותחזוק הקשר איתן.

לפרטים נוספים: נעמה 036179202 irgun@emunah.co.il

מיזם "היום השמיני"

את מיזם "היום השמיני" הגה פיני רבינוביץ, אביה של דסי ז"ל, שפטרה לפני 25 שנה ממחלת המסרטן. דסי היוותה דמות להשראה, מופת לאופטימיות אשר נגדעה בשל מותה ממחלה, אך דסי ממשיכה להפיץ את עיגולי השמחה. לאחר השבעה  והחיבוק החם שקיבלה משפחתה של דסי מכל קצוות הארץ, הם נותרו לבדם. הסתבר להם כי בני המשפחה אינם זכאים  ולו לליווי רגשי/ נפשי מטעם המדינה כפי שקורה במצבים של פטירה על רקע לאומי[צבא,נפגעי טרור]. במרוצת השנים גם משפחות של הרוגים מתאונות דרכים, ומשפחות נרצחים ושחוו אובדנות במשפחה, נוספו לרשימת הזכאים לטיפול רגשי/נפשי מטעם המדינה, אך שאר משפחות השכול האזרחי נותרו מאחור בזכאותם לתמיכה נפשית. פיני קם , עשה מעשה והקים  את עמותת "יקיר לי", אשר תדאג למיצוי זכויות משפחות אשר שכלו את ילדיהם ממחלות. במהלך השנים הגיע רבינוביץ למספר הישגים חקיקתיים ובהם פיצוי חד פעמי למשפחת שיקירהם קיבלו קיצבה ונפטרו , שיקום מקצועי להורה ששהה ליד מיטת ילדו [והפסיק לעבוד] ןעוד.

עם חזרת הכנסת לפעילות, הונחו אצל מס' חברי כנסת הצעות לשינוי וקידום חוקים. כמו כן, סוכם  על הקמת שדולה  של חברי כנסת   שתוביל ח"כ אורית סטרוק לטובת  הורי השכול האזרחי.

במסגרת העמותה הגה רבינוביץ את מיזם "היום השמיני" שמטרתו להקים מערך מתנדבים אשר ילוו משפחות שחוו שכול אזרחי החל מ'היום השמיני' מתום השבעה. המתנדבים עוברים הכשרה של אנשי מקצוע בתחום ליווי משפחות בנושא אובדן ושכול ויועצים בתחום כלכלת המשפחה בהובלת שי אבו יו"ר איגוד היועצים לכלכלת המשפחה.

 למשפחות מוענק המידע שנחוץ להם וניתן גם מענה בתחום הנפשי. משפחות המעוניינות בטיפולים משלמות מחיר סמלי וכל השאר ממומן על ידי העמותה.

תנועת "אמונה" החליטה לאמץ ולהרחיב את המיזם בשני אופנים: מרכזי הטיפול של אמונה-הפרוסים ברחבי הארץ- הם אלה שיעניקו את הטיפול לבני המשפחה וחברות אמונה מרחבי הארץ יהיו המתנדבות אשר יאתרו את המשפחות השכולות, ילוו אותן ויחברו אותן במקרה הצורך למרכזי הטיפול. המתנדבות יעברו הכשרה מקצועית על ידי המטפלים המוסמכים של מרכזי הטיפול וימשיכו לקבל הדרכה וליווי לאורך הזמן על מנת לתת תמיכה גם למתנדבות שנחשפות לעיתים לסיפורים קשים ומורכבים. בכך, למעשה, תתן "אמונה" מעטפת טיפולית הן למשפחות והן למתנדבות.

פיילוט מוצלח התחיל כבר בעיר פתח תקווה, בניהולה של יו"ר אמונה בפתח תקווה יואלה רבינוביץ, עיריית פתח תקווה והפורום הדתי לאומי בעיר. בימים אלה מתרחב פיילוט "היום השמיני" גם לירושלים, נתיבות ונהריה. המיזם פתוח למתנדבות ולמתנדבים רבים וניתן ליצור קשר עם "אמונה" על מנת להשתבץ בעיר המבוקשת.

לפרטים נוספים: נעמה 036179202 irgun@emunah.co.il

תוכנית בת מצווה

גיל בת המצווה הוא אחת מתחנות הזמן החשובות שיש בחייה של נערה צעירה. זה הגיל בו היא מצטרפת לקהל הבוגר של העם היהודי.

תוכנית בת המצווה משלבת ערכים וחוויות וזמן איכות משותף לאם ולבת. התוכנית יוצקת תוכן משמעותי לשנת בת המצווה.

בתוכנית האם והבת יוצאות למסע משותף יחד בעקבות נשים מהתנ"ך, ונשים  יהודיות ומיוחדות לאורך הדורות.

מטרת התוכנית הייחודית היא להרחיב ולהעמיק בנושא  באופן חווייתי, האם והבת מתחברות לתוכנית כחוליה בשרשרת נשים זו. זאת הזדמנות נפלאה לבניית הזהות היהודית והאישית של הבת.

המפגשים מועברים דרך לימוד במקורות ובדרכים חוויתיות ומגוונות, ושיח קבוצתי מונחה המחבר בתוך עולם הערכים היהודי לחיי היומיום של הבת.

תכנית בת מצווה מתקיימת ברחבי הארץ וזוכה למחמאות מכל המשתתפות!

לפרטים נוספים: נעמה 036179202 irgun@emunah.co.il

מקלט לנשים נפגעות אלימות

בעקבות משבר הקורונה עלו באחוזים רבים מספר הפניות בנושא אלימות כלפי נשים. מקלטי הנשים הגיעו לתפוסה מלאה בשנה האחרונה ונוצר מחסור נוראי בכל מה שקשור בהגנה ובטיפול בנשים וילדים שחוו אלימות מצד האבא או בן זוגן של הנשים.  לצורך הזה נענתה תנועת אמונה לפניית משרד הרווחה והשירותים החברתיים.  השבוע פתחה אמונה, מקלט ראשון וחדש מטעמה, בצפון הארץ. המבנה המיוחד שופץ וחודש על מנת שיהווה בית ל12 נשים עם ילדיהן. בשונה מחלק ממקלטי הנשים בארץ, במקלט של אמונה כל משפחה תקבל חדרים נפרדים ומשופצים. אנשי הצוות המקצועי של אמונה ידאגו לכל מחסורן של הנשים וילדיהן, הן לצרכי קיומן, הן לטיפול הסוציאלי והנפשי, והן  בסיוע המשפטי עם ומול הרשויות. הנשים ישתלבו בעבודות שונות כפי יכולתן וילדיהם יוכלו ליהנות מפעילויות מגוונות ומעשירות.

בעקבות משבר הקורונה עלו באחוזים רבים מספר הפניות בנושא אלימות כלפי נשים. מקלטי הנשים הגיעו לתפוסה מלאה בשנה האחרונה ונוצר מחסור נוראי בכל מה שקשור בהגנה ובטיפול בנשים וילדים שחוו אלימות מצד האבא או בן זוגן של הנשים.  לצורך הזה נענתה תנועת אמונה לפניית משרד הרווחה והשירותים החברתיים.  השבוע פתחה אמונה, מקלט ראשון וחדש מטעמה, בצפון הארץ. המבנה המיוחד שופץ וחודש על מנת שיהווה בית ל12 נשים עם ילדיהן. בשונה מחלק ממקלטי הנשים בארץ, במקלט של אמונה כל משפחה תקבל חדרים נפרדים ומשופצים. אנשי הצוות המקצועי של אמונה ידאגו לכל מחסורן של הנשים וילדיהן, הן לצרכי קיומן, הן לטיפול הסוציאלי והנפשי, והן  בסיוע המשפטי עם ומול הרשויות. הנשים ישתלבו בעבודות שונות כפי יכולתן וילדיהם יוכלו ליהנות מפעילויות מגוונות ומעשירות.

עם פתיחת המקלט הוא כבר אויש ב 6 נשים ו  13 ילדים וכיום נמצא בתפוסה כמעט מלאה כל הזמן. יש לציין , כי בניגוד לדימוי הציבורי, במקרים לא מעטים מדובר בנשים ממעמד סוציו אקונומי בינוני וגבוה, אקדמאיות ובעלות מקצועות חופשיים, שנקלעו על לא עוול בכפן למערכות יחסים מסוכנות להן ולילדיהן.

יו"ר אמונה ליאורה מינקה: "תנועת אמונה חרטה על דגלה לפעול להעצמת נשים ולסיוע במספר תחומים שבעיקרם חינוך ורווחה. זה אך טבעי שכשנוצר צורך לסייע לנשים הנמצאות בסכנת חיים ממשית, נפשיל שרוולים ונשנס מותניים על מנת להעניק לאותן נשים ולילדיהן חוסן שיוציא אותן ואת ילדיהן ממעגל הפגיעה והסיכון אל הסיכוי."

לפרטים נוספים: נעמה 036179202 irgun@emunah.co.il