האתר ע"ש מרים יחיאלי

בג"צ כנגד העברת ביה"ד ממשרד המשפטים למשרד הדתות

במסגרת המו"מ הקואליציוני בין הליכוד לש"ס הוחלט שהאחריות על בתי הדין הרבניים תעבור ממשרד המשפטים למשרד הדתות (שמצוי בידי ש"ס). אנו באמונה התנגדנו למעבר זה לאור החשש הגדול שקיים מהנזק שיגרם לבתי הדין כתוצאה ממעבר זה, ולכן החלטנו על הגשת בג"צ בעניין.

כידוע, בתי הדין הרבניים הינם בעלי סמכות דיון ייחודית בנושאי נישואין וגירושין, כך שכל זוג יהודים במדינת ישראל  המבקש להינשא או להתגרש מסדיר זאת באמצעות מערכת בתי הדין . העברת בתי הדין הרבניים למשרד הדתות תגרום נזק עתידי לבתי הדין הרבניים עצמם וכתוצאה ישירה מכך לכלל ציבור המתדיינים והמתדיינות בבתי הדין, שכידוע, לפחות מחצית מציבור המתדיינים בפניו הן נשים.

מדובר במערכת ממלכתית והיא חלק בלתי נפרד ממערכת המשפט בישראל, ולשיטתנו, ראוי שכך גם תישאר, ולכן מקומה תחת משרד המשפטים, האחראי על כלל מערכות המשפט הממלכתיות במדינה. חשוב להדגיש, מערכת בית הדין אינה מערכת חוץ- משפטית וגם לא על- משפטית ולכן חסותה תחת משרד המשפטים היא טבעית ונכונה.

חסות זו מאפשרת שלושה דברים:

האחד, מנגנוני פיקוח ובקרה הקיימים בכל מערכת וקו"ח שצריכים להיות קיימים במערכת המשפט. הפיקוח והבקרה הנעשים במשרד המשפטים כוללים הן את הפיקוח על התנהלות בתי הדין כלומר: מתן פס"ד בזמן סביר, הקפדה על סדרי הדין והתייעלות המערכת כולה, והן בהליך מינוי הדיינים ביחס לדרכי המינוי, וכו'. הפיקוח והבקרה הוא משמעותי מאוד במיוחד לציבור הנשים שכידוע גם ככה צריכות להתמודד עם מערכת שהיא גברית כולה (הדיינים) שמקשה לא פעם על מתן גיטין במקום לסייע ולעזור.

השני, השוואה למערכת המשפט האזרחית וזה כולל: ימי עיון, כנסים והשתלמויות שניתנים לדיינים בדומה להכשרות שמקבלים שופטים גם בנושאים של הטרדות מיניות וכו'…

השלישי, אחידות בתוך מערכת המשפט בדברים פרוצדורליים, שאינם נובעים מהבדלים בדין המהותי (הנידון באופן שונה בבתי הדין ובבתי המשפט) כדוגמת: גובה האגרות, זמני פגרה וכו'. צריך לזכור שמבחינת ציבור המתדיינים יש לכך חשיבות רבה.

ובנוסף לכך, גם ברמה התדמיתית. אין ספק כי העברת מערכת בתי הדין הרבניים לידי משרד הדתות יחליש ויפגע בבתי הדין הרבניים ויחזיר אותם לימים בהם היו חלק מההגדרה המצומצמת של "שרותי הדת בישראל".

אמונה עתרה לבג"צ כנגד המהלך גם בשל החשש הכבד לתלות של אחת מזרועות המשפט – בפוליטיקה ובפוליטיקאים, מה שעלול לגרום נזק בלתי הפיך למערכת בתי הדין, אשר בסופו של יום אמורה להעניק שירות משפטי מלא ושוויוני לכלל הציבור בישראל. על כן, הנזק שעלול להיגרם אם מערכת בתי הדין הרבניים תעבור מידיו המקצועיות של משרד המשפטים (האמון על מערכת המשפט הממלכתית כולה) למשרד הדתות יהיה נזק רב לציבור כולו והחשש הגדול הוא כמובן "חזרה לימים" שנסבו בהם נזק בעיקר לציבור הנשים במדינת ישראל.

בסופו של דבר בית המשפט לא קיבל את עמדתנו בשל הימנעותו מלהתערב בהסכמים הקואליציונים, ואנו תקווה שחששותינו יתבדו.