האתר ע"ש מרים יחיאלי

בג"צ מינוי דיינים

עתירה שהגישה "אמונה" כנגד הוועדה למינוי דיינים ובה דרשה "אמונה" לפסול את הרכב הוועדה הנוכחי כל עוד אין בוועדה אשה אשר תביא בפני חברי הוועדה קול נשי וזווית ראיה נשית ייחודית.

ידוע, כי בבתי הדין הרבניים מכהנים דיינים גברים בלבד, ולכן דרך ההשפעה של נשים על זהותם של הדיינים המכהנים יכולה להיעשות רק דרך הוועדה שממנה את הדיינים, ובה יכולות להיות חברות גם נשים. במינויים קודמים שנעשו היו חברות נשים בוועדה, ואילו בוועדה הנוכחית נוצר מצב לפיו אין אפילו אשה אחת.

בעקבות מצב זה הגישה "אמונה" עתירה לבג"צ בעניין. בית המשפט העליון הטיל צו מניעה האוסר על כינוסה של הוועדה עד למתן החלטה אחרת ובמקביל הביע את חוסר הנוחות שלו מהמצב הנוכחי והציע פתרונות כיצד ניתן יהיה לשלב נשים בוועדה.

בעקבות העתירה של אמונה לבג"צ הוגשה הצעת חוק בנושא ע"י חברות הכנסת שולי מועלם ועליזה לביא ושונה החוק במדינת ישראל כך שהוועדה הממנה את הדיינים בבתי הדין הרבניים תכלול לפחות 4 נשים מתוך 11 חבריה, בניגוד לחוק שהיה קיים עד היום ובו לא היתה חברה אפילו לא אשה אחת. אמונה רואה חשיבות רבה בשותפות של נשים לנעשה בבתי הדין הרבניים ובהשמעת קולן.